Csak MaReSz tagok számára!
Hírek
Javaslataink a vendéglátóipari stratégiához
2012. április 25.

A Nemzetgazdasági Minisztérium által kezdeményezett vendéglátóipari stratégia kidolgozásában a vendéglátás problémáit feltáró munkacsoport tagjaként Semsei Rudolf, a MaReSz alelnöke is aktívan közreműködött.

A stratégiában kifejezetten a vendéglátás egészére vonatkozó, a vendéglátás helyzetét javító intézkedések kerülnek kidolgozásra. Ehhez kapcsolódóan alább olvashatják Semsei Rudolf összesített célokra vonatkozó javaslatát, mely a Minisztérium illetékesei felé is továbbításra került:

 

Stratégiai célok

I. Vendéglétszám növelése

Legyen több hazai és külföldi vendég!

a.)    Hatékony kommunikációs stratégia
-    Hazai vásárlási szokások megváltoztatása.
Alakuljon ki olyan hazai étkezési kultúra, melyben az étterembe járás természetes részévé válik az egészséges polgári társadalmi értékrendnek, életnek. Ehhez hatékony kommunikációs, keresletnövelő elemekre, akciókra van szükség. (Néhány ilyen eszköz: étteremhét, torkos csütörtök, szezonális események, SZÉP kártya szélesebb felhasználási lehetősége, SZÉP kártya esetén az idei évtől bevezetett  10%-os EHO megszűnjön…)
-    Beutazó turizmus növelése (itt szeretném hangsúlyozni a rendezvényturizmus és konkrétan a kongresszusi központ szerepét)

b.)    Reprezentáció:
Reprezentációt súlyosan terhelő adók megszüntetése. Fontos tudni, hogy az üzleti reprezentáció ma már nem a vezetők alternatív bérezését jelenti, hanem az üzletmenet, az üzletkötés elválaszthatatlan része, szerepe a marketingben a többi kommunikációs eszközzel megegyező, sok szempontból hatékonyabb. Ráadásul jelentős, teljesen legális(!) forgalomnövelő hatása van a vendéglátásban. A törvényi szigorítás révén nem várható adóbevétel növekedés sem.

II. Jövedelmezőség javítása az iparágon belül

Legyen jövedelmezőbb vendéglátó tevékenységet folytatni! A nyereséges vendéglátóipari vállalkozások száma legyen 60% felett!

a.)    ÁFA csökkentés (kardinális kérdés!)
Az ÁFA csökkenésével nem az árakat kívánja a szakma csökkenteni, hiszen európai szinthez képest alacsony a hazai vendéglátás átlagára. A jövedelmezőség szempontjából még elkeserítőbb a kép, hiszen a beszerzési áraink nem alacsonyabbak.
b.)    Artisjus díjak jelentős csökkentése
c.)    Pótlékok csökkentése
A magas munkaerőigény miatt komoly költséget jelentenek azok a pótlékok, amelyek nem veszik figyelembe a vendéglátás egyedi üzemét (pl. délutáni, esti, ünnepnapi pótlékok…)
d.)    Vendéglátásban használatos munkavédelmi felszerelések felülvizsgálata
(felesleges munkavédelmi felszerelések, amelyeket a munkavállalók nem hordanak, pl. cipő, nadrág a felszolgálóknak)
e.)  Egyszerűbb adminisztráció (pl. munkaerőkölcsönzés vagy az alkalmi (egyszerűsített) foglalkoztatás adminisztrációjának egyszerűsítése)

III. Vendéglátás színvonalának növelése

A magyar vendéglátás váljon Európa és a világ gasztronómiai kultúrájának meghatározó szereplőjévé!

a.)    Nemzeti gasztronómia reputációjának növelése
    a     Magyar beszerzési források támogatása (elérhető áron a minőség és a szükséges mennyiség hiányzik a piacról)
    b.   Nemzeti ételekkel kapcsolatos szakmai egyeztetés, esetleg egy kódex létrehozása (nem receptek anyaghányaddal, hanem alapanyagok, elkészítési módok tekintetében…)
b.)    Oktatás fejlesztése, gyakorlati részre nagyobb hangsúlyt fektetve
(szakmunkásképzés, felsőoktatás…)
További komoly probléma, hogy főiskolai hallgatóknak fizetett juttatások nem igényelhetőek vissza a szakképzési alap terhére.
c.)    Vendéglátóipari beruházások pályázati támogatása
A pályázatok jelentős részénél a vendéglátóipari tevékenység nem támogatható, annak ellenére, hogy ennek az ágazatnak nagy beruházásigénye van. Turizmus tekintetében sem szerencsés, hogy a budapesti beruházások támogatás-intenzitási szintje is sokkal alacsonyabb, pedig olyan beruházásokat kéne támogatni, melyek megtérülése, hosszú távú fenntarthatósága biztosabb. Budapest pedig még mindig az egyik leggarantáltabb megtérülés a hazai turisztikai desztinációk között.
d.)    Vendéglátóipari beruházásokhoz kapcsolódó hitelhez jutás elősegítése
e.)    Vendéglátóipari szakemberek számára színvonalas továbbképzési lehetőségek megteremtése, támogatása
f.)     Élőzene támogatása
g.)    Kategorizálás kialakítása