A Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ Nonprofit Kft. nemrégiben kinevezett turisztikai divízióvezetője, Máté Gábor személyes találkozó keretén belül egyenként méri fel a legfontosabb szakmai szervezetek igényeit, majd az elhangzottak alapján állítja össze a város turisztikai fejlesztését célzó stratégiai akciótervet.
A MaReSz részéről az alábbi problémák, igények hangzottak el a találkozón (melyek már több szakmai fórumon is előkerültek):
• a régóta várt, több ezer fős konferencia központ megépülése
• a már elkezdődött, felépült/de át nem adott épületek üzembe helyezése
• Budapest arculatának megalkotása, hangsúlyosabb kommunikálása itthon és külföldön egyaránt
• nemzetközi pályázatok esetében valamilyen "hozzáadott érték", mint vendégcsalogató eszköz felajánlása (valószínűleg az MKI rendelkezik konkrét javaslatokkal erre vonatkozóan)
• az önkormányzati törvény módosítása, az IFA bevételek elszámolásának, felhasználásának központi kezelése, a budapesti hajókikötők tulajdonlása és kezelése (a MaReSz messzemenőkig támogatja ezt a kiemelt fontosságú kezdeményezést, hiszen e nélkül a főváros, mint turisztikai desztináció, a továbbiakban sem fog működni, az erre költött pénz hiábavaló.)
• a város arculatához oly szervesen hozzátartozó köztisztasági, higiéniai kérdések (pályaudvarok, utcák takarítása, szemét eltűntetése, hontalanok kérdése)
• Budapest Kártya létrehozása üzleti vendégek számára - kedvezőbb áron, szűkebb szolgáltatással (elsősorban közlekedés, plusz valamilyen ajándék szolgáltatás, pl. fürdőbelépő)
• infrastruktúra fejlesztése, pl. reptérről való bejutás. A MaReSz a légiközlekedési összeköttetések, valamint a repülőtéri problémák megoldása terén szintén biztosította a szervezetet támogatásáról.
Máté Gábor elmondta, hogy most egy olyan akcióterv kidolgozásán vannak, amely két szakaszban valósulhat meg:
1. 2014-ig
2. 2014-től + 5 év
Jelenleg a terv első részének megvalósításán dolgoznak, de megfelelő forrás híján szerény költségvetésből kénytelenek dolgozni, a lehetőségeik korlátozottak. Az elhangzottak alapján azt az ígéretet kaptuk, hogy:
- igényeinket mindenképpen beépítik a stratégiába
- a kongresszusi központ megépülésében egyelőre nem, de a döntés megszületésében próbálnak előrelépni. Javasolták továbbá, hogy vegyük fel a kapcsolatot az alábbi építőipari cégek valamelyikével: HUNÉP Universal Építőipari Kft., Közgép Zrt.
- az arculat kidolgozásán, új logó, image filmek kialakításán már dolgoznak
- a köztisztaság elősegítése, kiemelten a turisták által látogatott helyeken szintén fontos elem számukra is, ebben is próbálnak előrelépni
A fentiekkel kapcsolatban észrevételeztük, hogy az idegenforgalom nem az a terület, ahol gyors eredményeket lehet elérni, ezért látványos sikerek nem ígérhetők beruházás, innováció és tartós, magas szintű fenntartói szemlélet illetve források nélkül. Viszont a rendezvényszervező iparághoz hasonlóan ezt a szektort is konstans munkaadók, innovatív, adót termelő, kvalifikált munkaerőt foglalkoztató, megbízható vállalkozások jellemzik!
Egyúttal jeleztük, hogy amennyiben az elkövetkezendő 1,5 évben nem születik döntés és beruházás a konferencia központ megépülésével kapcsolatosan, biztos, hogy Budapest újabb 5 évre kiesik a nagyrendezvények piacáról.
Felhívtuk a figyelmüket arra is, hogy az állami, önkormányzati tulajdonú, fenntartású idegenforgalmi helyszínek, zöldövezetek, utcák, erdők, parkok, létesítmények folyamatos karbantartására, tisztántartására és gondozására van szükség, nem pedig olyan, egyszeri akciókra, amelyek lecsengését követően ismét elhanyagolttá válik az adott terület. (pl. parkosítás, melynek végeztével a terület folyamatos gondozása, rendben tartása már nem biztosított)
Buzdítottuk őket arra is, hogy egyéni akciók helyett kooperáljanak a Magyar Turizmus Zrt. nemzetközi konferencia- és rendezvénypiaccal foglalkozó munkatársaival, hiszen közös erővel hatékonyabb, eredményesebb volna minden kezdeményezés.
Mindemellett a MaReSz nevében biztosítottuk a szervezetet együttműködésünkről és támogatásunkról. Bármilyen felmerülő kérdés, fejlemény kapcsán készséggel állunk rendelkezésre.