Csak MaReSz tagok számára!
Hírek
Telt ház a Felsőházban
2010. július 20.

Telt házzal zajlott az első Turizmus- és Egészségipari Konzultáció a Parlament Felsőházának termében, július 16-án. A szakmabeliek felfokozott érdeklődése jelezte, nagyra értékelik, hogy az új kormány megalakulása után, az ágazati konzultációk sorában elsőként került sor a turizmus jövőképének, fejlesztési lehetőségeinek megvitatására. Értelemszerűen csalatkozniuk kellett azoknak, akik a turisztikai vállalkozások napi gondjaira vártak válaszokat, hiszen az ágazat állami irányítása eleve a jövőkép felvázolásának céljával hirdette meg a konzultációt. Szerepkörénél fogva a Magyar Turizmus Zrt. új vezérigazgatója foglalkozhatott leginkább a ”hogyan lesz több vendégéjszaka, még a jelenlegi kínálati struktúrában”kérdésével, nem kis tetszést aratva.

Az esemény kezdetekor az országgyűlés elnöke, a köztársasági elnöki kinevezésére váró Schmitt Pál köszöntötte a résztvevőket. Mint mondta. amikor a gazdaság helyrebillentésénél leltárba kell venni az erősségeinket, egészen biztos, hogy a turizmus előkelő helyen szerepel a listán, hiszen 8 százalékkal részesedik a GDP-ből, s 400 ezer főt foglalkoztat, emellett kiváló adottságokkal is rendelkezünk például a termál, a kulturális, a lovas, a kerékpáros turizmus és a vízi sportok terén.

Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter arra mutatott rá, hogy jó lehetőségeinkhez képest Magyarország méltatlan helyen áll a világ országainak versenyképességi rangsorában. Mérhető, számon kérhető vállalásokat ismertetett a 10 éves jövőképről beszélve: meg szeretnék kétszerezni a turizmus részesedését a magyar nemzeti jövedelemből, meg kívánják duplázni, azaz 700 ezer körülire növelnék a turizmusban dolgozók számát, az ország nemzetközi versenyképességi mutatóját pedig lényegesen javítani kívánják. Ehhez a mennyiség helyett a minőséget, a komplexitást helyezik az előtérbe a turisztikai fejlesztésekben. Az elképzelések szerint még júliusban bemutatják a második Széchenyi-terv első változatát. Cséfalvay Zoltán államtitkár és Horváth Endre helyettes-államtitkár koordinátásával összeállítanak egy 10 éves turizmusfejlesztési tervet s kérik, hogy ehhez a szakma is tegyen javaslatokat. Fontosnak tartják a turizmus törvény megalkotását, s a jó üzleti klíma megteremtését, mely már érezhető például a kisadók kivezetésével, valamint a vállalkozási adó mérséklésével.

A konzultációt Bánki Erik, az Országgyűlés Sport és Turizmus Bizottságának elnöke moderálta. A hallgatóság soraiban az eseményen részt vett Ujhelyi István, az Országgyűlés alelnöke, valamint a Sport és Turizmus Bizottság több tagja.

Országmarketing értékesítési szemlélettel

A július 16-i Turizmus- és Egészségipari Konzultáción pillanthatott bele első alkalommal a szakma a Magyar Turizmus Zrt. új vezérigazgatója, Horváth Gergely elképzeléseibe. Mint mondta, tevékenységének fókuszában a profittermelés, a konkrét eredmények elérése áll, a szakmával szeretné az eddiginél is szorosabbra fűzni az együttműködést. Új, innovatív kampányok indulnak, s közben kiemelt figyelmet kap a hatékonyság mérése. Az akciók közül például szeretnék 50-rõl 100 millió forintra emelni a Budapest Winter Invitation kampányhoz adott támogatást, a részletekről már előrehaladott tárgyalások folynak a Magyar Szállodaszövetséggel és a Malévvel.

A vezérigazgató szeretne emellett az eddigieknél nagyon hangsúlyt és több forrást szentelni a vidéki turizmusmarketingre. A tulajdonosi jogokat gyakorló Magyar Fejlesztési Bank eredményorientáltságot vár el az újjászervezett zrt.-tõl. E célból korszerű marketingeszközök használatát tervezik, igyekeznek minimalizálni a költségeket és a működési költségekből minél többet átcsoportosítani a marketingre. Újragondolják a központ, a regionális igazgatóságok és a külképviseletek működését.

Úgynevezett profitcentereket hoznak létre, melyek a hazai vállalkozásoknak adnának még több aktuális piaci információt egyfajta tanácsadói működésben. Pénzt és eszközöket adnak egy Nemzeti Kongresszusi Iroda létrehozására, erősítik, illetve újraindítják a Konferencia- és a Sport Nagyköveti Programot.

Továbbfejlesztik hazánk online turisztikai megjelenését, az e-commerce centert pedig úgy alakítják ki, hogy konkrét foglalások is hozzáköthetők legyenek a hatalmas adatbázishoz.

Előkészítés alatt áll, és szeptemberre elkészül a 2011-es marketingterv első verziója, amelyet a szakmával is megvitatnak majd. A fõ csapásirány az egészségturizmus lesz, de a témaév csak felvezetője lesz az egészségturizmus elkövetkezendő években való hangsúlyos megjelenésének.

A vezérigazgató kiemelte: különösen fontos, hogy hazánk jól éljen az EU-elnökség adta lehetőségeivel, erre már ősztől sajtó utak szervezésével, PR-megjelenésekkel felhívják a figyelmet.

Felmerült a Welcome to Hungaria beutaztató workshop újraindítása is: erre valószínűleg nem az Utazás kiállítással egy időben kerülne sor, hanem az IMEX-hez igazodva, de mindenképpen az első hat hónapban.

Ferihegy szerepének erősítésében is közreműködik a marketingszervezet, a vezérigazgató például már ezen a héten tárgyal a Ryanairrel a budapesti járatokról.

Pályázati forrásokra vár az egészségipari koncepció

Természetes adottságaink, turisztikai infrastruktúránk, az egészségügyi szolgáltatóinkban rejlő turisztikai lehetőségek egy új iparág, a termál egészségipar születését teszik lehetővé. Koncepciója, melynek kidolgozásában kulcsszerepet vállalt Ruszinkó Ádám egészségturisztikai szakértő, a Magyar Egészségturisztikai Marketing Egyesület (MEME) elnöke, a hazai termálvizek többszörös kiaknázását állítja a középpontba.

Ezek között geotermikus energiaforrásként, a gyógyító és rekreációs lehetőségeire építve egészségturisztikai szolgáltatások formájában történő alkalmazása éppúgy megtalálható, mint az új egészségipari termékek előállítása, mint pl. mozgásszervi gyógyszerek, termálvízkivonatok, szépészeti termékek előállítása, és tágabb értelemben idetartozik a biomezőgazdaság és növényházi kertészet, valamint az egészségiparnak is nyersanyagot előállító gyógynövénytermesztés, illetve a hazai ásványvízkincs palackozott formában történő hasznosítása is.

A termál egészségipar olyan „háttériparokra” támaszkodna, mint a specializált építőipar és az informatika vagy a szakmai oktatás és a kutatás-fejlesztés, mely stabil szakmai hátteret és erős szinergiákat biztosít a rendszer működéséhez. Az egészségturisztikai szakértő indokoltnak tartaná, hogy az ilyen típusú fejlesztéseket a jövőben magasabb támogatási intenzitással is preferálnák.

A határon átnyúló idõsellátás fontos kitörési pont lehet

Van egy ígéretes új terület, amire egészségturizmusunk építhetne, ez pedig a határon átnyúló senior ellátás, a nyugdíjas korúak gondozása - véli Mezősi Csilla egészségügyi turizmus szakértő . Már meglévő egészségturisztikai kínálatunkat az egész évben élvezhető gyógyvizeinkkel kombinálva Magyarországot az EU nyugdíjasainak épülő senior residence-ek új célpontjává lehetne tenni.

Óriási esélyt jelent ehhez az az európai uniós törvénykezési folyamat, mely a határon átnyúló egészségügyi szolgáltatások liberalizálását célozza. Az előttünk álló magyar uniós elnökség egyik fő célkitûzése éppen az lehetne, hogy az erről szóló törvényt ebben az időszakban, nálunk fogadják el.

Mivel azonban a kiváló egészségügyi szakembereink mellett mégiscsak elsősorban alacsony áraink azok, amik Magyarországot az egészségturizmus piacán sikeressé teszik, az újonnan támadt konkurenciával csak akkor kelhet eséllyel versenyre jelenlegi pozícióinak megtartásához az ország, ha a hasonló termékek piacra viteléhez a terület egyéb állami támogatás mellett, 5-10 éves időtávon keresztül folyamatos, komoly büdzsével finanszírozott marketinget is kap.

Turizmus Panoráma Bulletin, 2010/138. (2010. június 19.)